خانه / فناوری / هلیکوپتر چگونه پرواز می کند؟

هلیکوپتر چگونه پرواز می کند؟

همانطور که می دانید نیاز بشر به وسیله نقلیه یکی از ابتدایی ترین نیاز های بشر از زمان های گذشته تا به حال بوده است و انسان ها همواره سعی کرده اند که وسایل نقلیه راحت تری اختراع کند. در این بخش از سری مقالات فناوری می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که هلیکوپتر چگونه پرواز می کند؟

نیرو های موثر بر روی هلکوپتر

در صعود وسایل پرنده هرگز ۴ نیروی آیرودینامیک وجود دارد، این نیروها که دربرگیرنده نیروی تراست (Thrust)، درون (Drag)، لیفت (Lift) و وزن (Weight) هستند، در کنار تقابلشان با  همدیگر، حالت‌های مختلف پروازی را بابت اجسام پرنده به وجود می‌آورند. لازمه‌ی  پرواز هر پرنده‌ای، درک سبب و وضعیت این نیروها و نحوه کنترل آن‌ها است.

 نیرو لیفت وارد بر هلکوپتر

با عبور جریان هوا از روی سطح جسم (ایرفویل) و تغییر معبر آن، هوای سطح فوقانی جسم با سرعت بیشتری نسبت به سطح پایین آن حرکت می‌کند. این تفاوت سرعت باعث اختلاف تضییق هوای روی این دو سطح می‌شود که درنتیجه آن، نیرویی رو به بالا به وجود می‌آید که آن را لیفت می‌نامند. مقدار نیروی لیفت ایجادشده توسط ایرفویل به عواملی نظیر سرعت سیال، چگالی هوا، مساحت سطح ایرفویل و زاویه بین معبر جریان و ایرفویل بستگی دارد.

هلیکوپتر چگونه پرواز می کند؟
هلیکوپتر چگونه پرواز می کند؟

در مورد پرواز هلکوپتر بیشتر بدانید

همانطور که می دانید، با چرخش پروانه (ملخ) نیروی جلوبر تولید می شود و با حرکت آرام هواپیما به جلو، نيروی آسانسور برای به اوج گیری درآمدن آن تولید می شود. نيروی آسانسور در هلیکوپتر، با دور افقی بالها پیرامون یک محور ثابت تولید می شود. بالهای چرخشی هلیکوپتر، باریک‌تر و کوچکتر از بالهای ثابت هواپیما هستند، چون بايد به سرعت بچرخند تا نيروي لازم براي بالا رفتن هلیکوپتر را تامین کنند.

با دور سریع بالها، هلیکوپتر به طرف بالا حرکت میکند ولی به خاطر وجود نيروی گشتاور بدنه هلیکوپتر درخلاف جهت گردش بالها، دور خویش خواهد چرخید! برای غلبه بر نيروی گشتاور، در انتهای بدنه ، بالهای دورانی گردشی پروانه کوچکی بصورت عمودی تعبیه شده که با چرخش آن، نيروی خلاف گشتاور تولید می شود تا هليکوپتر در حالت تعادل در آسمان بماند.

در مورد پرواز هلکوپتر بیشتر بدانید
در مورد پرواز هلکوپتر بیشتر بدانید

هلیکوپتر در رده هواپیماهای vtol به معنی vertical takeoff&landingقرار داردزیرا که قادر به نشست و برخاست عمودی بی نیاز به runway است. به طوری که میدانیم نیروی lift در هواپیما به وسیله ی lifting surfaces  عمدتآ بال تامین میگردد و برای این منظور بال بایستی شتاب مشخصی نسبت به هوا داشته  باشد و برای این كه بدنه و بال به هم چسبیده اندر نتیجه کل جت باید روی باند حرکت نموده واز همین جا نیاز به باند توجیهی میگردد.

برای اینکه نیاز به گذرگاه منتفی گردد بایستی بال نسبت به هوا امکان حرکت داشته باشد بدون اینکه بدنه نیز حرکت نماید و این ممکن نیست مگر اینکه بال بچرخند. بنا برایندر هلیکوپتر پروانه بزرگ تر بالای سر آن main rotor نقش بال را اجرا می نماید.

کاربرد ملخ های هلکوپتر
کاربرد ملخ های هلکوپتر

چرخش خودکار ملخ‌ها، به وضعیتی گفته می‌شود که چرخش ملخ حقیقی هلیکوپتر به دلیل عبور هوا از وسط ملخ‌ها انجام می‌شود و موتور در چرخش آن‌ها تأثیر کمتری دارد. در پرواز معمولی، هوا از بالا به داخل ملخ‌های حقیقی کشیده می‌شود و به جفت پایین خارج می‌شود؛ اما در وضعیت چرخش خودکار ملخ‌ها، هنگامی‌که هلیکوپتر در حال کاهش اوج است، هوا از پایین به كنار جانب بالای پره‌ها می‌رود.

درباره ی Havana

مطلب پیشنهادی

آینده نوکیا در دستان ماکروسافت

آینده نوکیا در دستان ماکروسافت

اگر تا همین چند سال قبل از هر کسی در مورد سه برند برتر گوشی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *